Elsősegélynyújtási ismeretek

Allergiás reakció

Súlyos allergiás reakció (anafilaxia)

estAJs8r3T4LJz9sQVDIyXfMlzwb6o57rrtbJssV.jpeg

Az allergia az immunrendszer reakciója egy, a szervezetbe került idegen anyaggal szemben. Enyhébb esetben csupán kisebb, kellemetlen tünetekkel jár, mint bőrpír, viszketés, tüsszentés, orrfolyás. Súlyosabb esetben azonban a légző- és keringési rendszer működését is jelentősen befolyásolhatja. Az allergiás reakciót kiváltó anyagot allergénnek nevezzük, mely lehet akár gyógyszer, rovarcsípés, élelmiszer, kozmetikum, virágpollen, de allergiás reakciót válthat ki a napsugárzás és akár a hideg is.

Tünetek:

A súlyos allergiás reakció (anafilaxiás sokk) leggyakoribb tünetei:

  • csalánkiütés (1,2,3),
  • bőr- (1) és/vagy szemviszketés(2),
  • megduzzadt arc (1,3),
  • szem, torok (1,2),
  • szédülés(1),
  • hányinger, hányás (1),
  • hasmenés (1,3),
  • zavartság,
  • nehéz légzés (1,2,3),
  • nyelv- és/vagy gége- és/vagy ajakduzzanat (1,2),
  • súlyos légzési, illetve keringési zavar,
  • kialakulhat sokkos állapot (1,2,3),
  • hirtelen vérnyomáscsökkenés (1,3),
  • ájulás (1),
  • légzési elégtelenség (1).

Ellátás:

0. Ügyeljen a biztonságra!

1. Hívjon mielőbb mentőt (112)!

2. Kérdezze meg a beteget, van-e autoinjektora!

3. Helyezze nyugalomba a beteget!

 

 

További teendők:

Eszméletlen betegnek biztosítson szabad légutat! (1,2)
Ha nincs légzése kezdjen újraélesztést! (1)
Az antihisztamin tabletták nem elegendőek a súlyos allergiás tünetek csökkentésér! (1) A kalcium nem alkalmas az allergiás tünetek csökkentésére!

Autoinjektor (epipen, epinefrin) használatakor az alábbi mellékhatások léphetnek fel: szapora szívverés, izgatottság, szorongás, remegés, szédülés, sápadtság, hányinger, hányás, verejtékezés (3).

rYC1VnsNXW2FuFQqi2iD4XOzlK1eu6mshQOHz0LY.jpeg

Szerző:

Szerző: Fendrik Borbála, szakmai lektor: Marsi Zoltán

Források:

1. Mayoclinic
2. SJA
3. IFRC

- Zideman DA, De Buck Emmy DJ and Singletary Eunice M. European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015 Section 9. First aid in
Resuscitation 95. 278–287, 2015.
- Tsuang A, Menon N, Setia N, Geyman L and Nowak-Wegrzyn AH. Multiple epinephrine doses in food-induced anaphylaxis in children in Journal of
Allergy and Clinical Immunology. 131(2): ab90, 2013.
- Inoue N and Vamamoto A. Clinical evaluation of pediatric anaphylaxis
and the necessity for multiple doses of epinephrine in Asia Pacific Allergy.
3:106–114, 2013.
- Noimark l, Wales J, Du Toit G, Pastacaldi C, Haddad D, Gardner J, Hyer W,
Vance G, Townshend C, Alfaham M, Arkwright PD, Rao R, Kapoor S, Summerfield A, Warner JO and Roberts G. The use of adrenaline autoinjectors by children and teenagers in Clinical and Experimental Allergy. 42: 284–292,
2012.